nejen o legendě....ale i o stavbě mého vozu a spousta dalších užitečných věcí :-)

O Škodovce 130LR

LOGO2.GIF.png

Pár zajímavostí o tomto legendárním autě

Jedna z 200 homologovaných kusů pro skupinu B-posádka Kvaizar - Janeček.jpg
ŠKODA 130 LR (typ 745)

Rok výroby: 1984 - 1984

Charakteristika: sportovní automobil s pohonem zadních kol

Motor: čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za zadní nápravou

Zdvihový objem: 1289 ccm

Výkon: 47 kW při 6000 ot/min až 95 kW při 8000 ot/min

Převodové ústrojí: v bloku s motorem, v podélném uspořádání: převodovka - rozvodovka - motor

Podvozek: bezrámová konstrukce

Celkové rozměry: 4200 x 1610 x 1400 mm

Max. rychlost: dle úprav a převodů až 220 km/h !!!!

Karoserie: celokovová, samonosná, uzavřená, s vnitřní trubkovou ochrannou klecí, sedan

Poznámka v prosinci roku 1984 homologována série 200 kusů a vyrobeno 200kusů :-))

Koncem roku 1984 byl homologován pro skupinu B ,tehdejších předpisů, tento důstojný následovník úspěšné Škody 130 RS.

Vozy 130 LR vyjely při prvních soutěžích roku 1985. Některé ocelové díly karoserie byly nahrazeny hliníkovými (kapota,dveře),okna z plexiskla a zadní kapota z laminátu.

Podvozek byl obdobný jako u Š 130 RS. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy ,v předu vzduchem chlazené.Vůz byl lehký a ovladatelný a zaznamenal mnoho úspěchů na domácích a světových rally.

Sportovní uspěčhy:

V domácím šampionátu se okamžitě usadila na vedoucích pozicích, podobné to bylo i na různých jiných soutěžích tzv. východního bloku.
Z důvodů spíše politických se Škodovky příliš do „západních" soutěží neobsazovaly.

Největším úspěchem českých barev bylo celkové třinácté místo a vítězství ve skupině na mistrovské Rally Akropolis v roce 1985, kterého dosáhla posádka Křeček - Motl.

Hlavním propagátorem firmy Škoda na západě byl ale norský pilot John Haugland.

Ten zvítězil ve své třídě na slavné RAC rally 1985 i 1986. Druhý úspěch byl o to cennější, že skončil na celkovém 21 místě ve společenství Peugeotů, Lancií, Fordů, MG, Opelů, Toyoty, Nissanů i Porsche.

Uložení bezpečnostní nádrže HEIGO
Uložení bezpečnostní nádrže HEIGO
Originální Škoda 130LR v pořadu Garáž 1. díl
Vývojový prototyp Škoda 130LR - v pořadu LEGENDY Jakuba Rejlka 1.díl
Automobil Škoda 130 LR vychází z typu Škoda 130 L. Motor je celohliníkový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec o obsahu 1295 ccm (vr. 75,7 mm x zd. 72 mm) o výkonu 95 kW (130 k). Osmikanálová hliníková hlava s kompresí 11,5 : 1. Dva dvojité karburátoryWeber 45 DCOE 2 s velkoplošným čističem vzduchu. Speciálně naladěné výfukové potrubí vedené přímo od hlavy válců do tlumiče s maximální povolenou hranicí hlučnosti 100+1 dB umístěného podél zadního čela vozu. Vačkové hřídele se používaly s časováním 300/280, 300/300, 320/300, a to dle potřeby naladění motoru. Třikrát uložený klikový hřídel v suché klikové skříni. Mazání z nádrže 7 l s plnoprůtokovým čističem a chladičem oleje. Dvě elektrická palivová čerpadla umístěná společně s nádrží v zavazadlovém prostoru. Rozdělovač a alternátor BOSCH. 
Jednokotoučová suchá spojka Fichtel&Sachs s membránovou pružinou o průměru 190 mm, obložení FERODO VG95. Pětistupňová synchronizovaná převodovka doplněná o samosvorný diferenciál s tímto odstupňováním:
3,083
2,125
1,571
1,261
1,08
stálé převody dle charakteru tratě 4,5 - 4,2 - 3,9. 
Zadní vlečná náprava je tvořena dvojicí trojúhelníkových ramen s osou kývání 10°. Příčka na které je u sériové 130 L uchycena převodovka a úchyty vnitřní části ramen je odstraněna, ramena nápravy jsou uchycena přímo do skeletu karoserie. Stejně tak i převodovka je zavěšena pomocí speciálního držáku v karoserii. Ta je v kotevních místech nápravy i převodovky dodatečně vyztužena. Náprava Další specialitou je odpružení zadní nápravy. Spodní lůžko pružiny není umístěno na rameni, jak jsme zvyklí ze sériových vozů, ale na tlumiči (jako u náprav typu Mc.Pherson) - to umožňuje umístit spodní oko tlumiče do jedné ze tří výškově rozlišných poloh a tím nastavovat světlou výšku zadní části vozu. Přední náprava je vyztužena a doplněna o zdvojené spodní dorazy, tužší stabilizátor a strmější hřebenové řízení.
Brzdy jsou kotoučové na všech kolech s možností regulace účinku mezi přední a zadní nápravou, bez posilovače, vpředu s vnitřním chlazením. Ruční brzda je kapalinová. Ocelová karoserie má povrchové plechy z hliníku, všechna okna jsou zasklena netříštivou hmotou Makrolon - kromě předního okna z vrstveného skla (- 21 Kg). Všechny antivibrační hmoty byly za účelem snížení hmotnosti odstraněny (- 18 Kg). Zadní kapota je doplněna rozměrným laminátovým spoilerem a větracími otvory pro přívod čerstvého vzduchu. Těmito otvory je vybaveno i zadní čelo. V interiéru bylo odstraněno veškeré čalounění a koberce, došlo k vybavení bezpečnostním prostorovým rámem, dvěma anatomickými sedadly MTX a čtyřbodovými pásy MORAVAN (- 34 Kg). Sériová palubní deska nahrazena panelem z hliníkového plechu a vybavena rychloměrem, otáčkoměrem, tlakoměrem oleje, teploměry oleje a vody a nezbytnými kontrolkami (mazání, dobíjení, světla, ukazatele směru). Pro vůz škoda 130LR je schváleno celkem osm variant brzdové soustavy. Od nejjednodušší Š130LR typu 1, až po nejnáročnější provedení Š130LR/B. 

Typ 1 (130LR) má vpředu sériový čtyřpístkový brzdič, na sériovém kotouči. Hlavní brzdový válec je taktéž sériový s posilovačem. Zadní brzda je tvořena bubny a ruční brzda se ovládá klasickým lanovodem. 

Typ 3 (130LR/B) má vpředu rozšířený brzdič na kotouči s vnitřním chlazením. Pístky brzdiče jsou buď spojeny vrtáním, nebo vnější propojkou, aby se uspořila jedna přívodní hadice. Zadní brzda je tvořena kotouči, o síle a průměru, přesně daným homologačním listem. Každý z okruhů předních a zadních brzd má svůj brzdový válec Girling o průměru 15,8mm. Pedálová konzole je upravena pro použití vahadla, které umožňuje měnit poměr brzdné síly vpředu/ vzadu. Ruční brzda je kapalinová, s účinkem na zadní kola. 

Různé varianty brzdových soustav se liší i například uspořádáním ruční brzdy. U jedné varianty, je tak ruční brzda zapojena přímo na okruh zadní brzdy (vzadu na brzdiči je propojka, lze tak brzdit jen pedálem, nebo jen ruční brzdou), zatím co u jiné má ruční brzda svoji nádobku a pístky zadního brzdiče jsou odděleny (jeden pár pedál, druhý pár ruční brzda, lze tak brzdit obojím najednou).
Jak na první pohled rozeznám Š130LR a Š130L/A?
Posádka Sivík - Nesrstová Pokud se jedná o dobové vozy vyrobené přesně podle homologačních listů, jsou rozdíly viditelné na první pohled zejména tyto: rozdíly v zasklení, rozdíly v zadních vzpěrách bezpečnostního rámu a spoiler (vana) na zadní kapotě. U této otázky je vhodné zmínit, že Škoda 130 L/A může být vybavena svařencem zadní nápravy, ovšem jeho tvar a uložení (vzhledem k homologaci kinematiky) nekoresponduje s nápravou 130LR.
Jak se liší sportovní typy Š130L a Š130LR?
Ve stručnosti se základní typy Š130L a Š130LR liší v provedení zadní nápravy, v hlavě válců motoru a uložení převodovky. Náprava Š130LR má jiný úhel kyvu, neskládá se ze dvou vzájemně spojených ramen a má jiné zavěšení ramen. S odlišnou nápravou souvisí poté odstranění příčky převodovky a její zavěšení do karoserie plus změna homokinetických kloubů. Hlava válců je oproti Š130L hliníková s osmi kanály.
Jaký je rozdíl v homokinetických kloubech Š130L oproti Š130LR?
Š130L využívá homokinetické klouby (tripody) konstrukcí z NDR. Oproti tomu Š130LR využívá stejnoběžné homokinetické klouby firmy Löbro. Jejich výhodou je stavebnicová konstrukce se šroubovanými klouby a možnost vyššího namáhání. Díky stavebnicové konstrukci lze na přírubu kloubu nasaditelnou do převodovky škoda přišroubovat téměř jakýkoliv jiný kloub z produkce firmy Löbro. V dnešní době však lze tyto klouby (s unašečem do převodovky Škoda) sehnat jen s velkým úsilím a štěstím.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one